Lea's dagbog 16. maj 2006 - Dag 4-16

Billedshows

Baggrundsinformation

Denne side blev sidst opdateret 2007.11.21

Vi stod op, som vi plejer. Spiste morgenmad, det samme som igår, men vi fik kakao til.

Japhet kom efter morgenmaden og så tog vi på safari. Mig, Aske, mor og Theis måtte stå op i bilen, forbi i Japhet's bil kan taget åbnes. Vi så en masse dyr, bavianer, giraffer, zebraer, colobus-aber, vortesvin, hjorte, dik-dik og vandbøfler. Aske sagde, at vandbøfler er grimme, og kalder dem grimme vandbøfler. På vej hjem så vi endelig Mount Meru, næsten uden skyer. Vi besøgte et børnehjem med 30 børn, det er danskere, der hjælper børnene og viste os rundt. Derfor forstod vi, hvad de sagde. Så kørte vi hjem til hotellet, der mødte vi damen, der passer hundene, hun sagde, at jeg måtte give en af hvalpene et navn. Den sorte hvalp med hvid halespids og hvide tæer, hedder nu Siffe.

Dag 5

Idag kørte vi ud for at se på slanger. Den jeg syes er mest farlig, var den sidste, hvis den bed, ville man blive ved med at bløde og dø efter et døgn. En anden slange kunne løbe 20 km i timen. Aske holdt en lille kvælerslange, jeg havde ikke lyst til at holde den. Jeg aede en lille krokodille. Vi så også et masai-center, der viste masaiernes huse og ting. Det klammeste var, da han fortalte, at der skulle skæres i tissemand og tissekone. Bagefter kørte vi hen til en flod, dyb med strøm, men dejlig badevarm. På midten var der lige så dybt som i svømmehallen. Japhet gav mig en gyngetyr på en gren, da vi skulle hjem. På vej hjem så vi toppen af Kilimanjaro, rigtig sejt. Vi så også næsten hele Mount Meru.

Dag 6

Den koldeste morgen, vi har oplevet, 13 grader. Jeg sagde farvel til Siffe og Klara, og vi tog et billede af hvalpene, men intet af Klara [manager på hotellet]. Før vi kørte, købte vi ind i et supermarked, man kunne købe slik, hvad man ellers ikke kan i Tanzania. Jeg fik nogle mønter af Japhet, som jeg har tegnet i min bog. Vi kom til stedet, der skal vi kun være i to nætter, siger far. Der er mange fluer og myg, men ikke mange andre mennesker. Toiletterne er ikke rigtige, det er kun et hul, derfor kan jeg ikke lide at være her. Her er en kok, der laver vores mad, og nogle andre der hjalp med at slå teltet op, det har vi ikke oplevet i Danmark.

Dag 7

I nat sov vi i telt. Om morgenen skulle vi have te-træs-olie på alle myggestikkene, jeg havde mange. Der havde været myg i teltet. Det var så varmt, at vi næsten ikke behøvede sovepose. Morgenmad idag var ananas, mango og avocado. Idag skulle vi på safari. Vi så elefanter, dik-dik og impalaer med 111 på bagdelen, samt mange fugle, der var flest fugle, nogle gange kørte vi forbi en græsmark, og så fløj mere end hundrede fugle op foran bilen. Vi så også gribbe, der svævede tæt ved jorden. På vej hjem brækkede Aske sig ud over hullet i taget. Jeg havde det også skidt i bilen, for meget sol på næsen og under øjnene. Til aften fik min yndlingsret i Afrika: oksekødsstuvning med grøntsager og ris. Mor og jeg gik i bad, men det var glat, så jeg faldt og slog hovedet. Og så skulle vi sove.

Dag 8

Vi stop op, som vi plejede, fik melon og mango til morgenmad, vi besluttede ikke at køre idag. Det er varmt idag. Idag har jeg drukket 3/4 liter vand inden frokost. Vi har sjippet, helst ville jeg bade med bikini på på hotellet, og jeg savner også Siffe. Jeg har skiftet til sommerkjole, men må ikke gå ud i solen, skal blive i skyggen, faktisk er her lidt kedeligt, men nu skal vi have frokost. Om eftermiddagen spillede vi krig, vi spillede fire, Theis, Aske, mor og mig, men der var desværre ingen firdobbelt krig, men der var tredobbelt krig. Vi kørte en aftentur, men Aske og mor blev hjemme, fordi Aske var syg og mor havde ondt i maven. Vi sad fast i et mudderhul det meste af tiden, men inden havde vi set nogle Thompson-gazeller. Til aftensmad fik vi ged og agurkesuppe, Aske var hos lægen inden aftensmaden. Mor fortalte, at mens vi var på tur, skulle Aske på toilettet, men de to piger, der var kommet, havde taget wc-papiret ind på pige-wc'et, og derfor måtte mor skynde sig på toilettet for at hente papiret. Efter aftensmaden gik vi i seng, mens pigerne hørte trommemusik.

Dag 9

Vi havde sovet uden overtelt, set stjerner inden vi faldt i søvn. Morgenmad, det var banan, melon og appelsin, jeg lavede melon-juice med appelsin. Idag tog vi på safari, vi så flodheste, giraffer, elefanter og bøfler. Vi så også en død bøffel, hvor gribbene spiste af den, vi kunne se, at der var bundet noget fast om venstre forben. Det lignede et reb, Theis siger, det var en metal-wire. Der var mange impalaer, vi så mange hanner, der var kede af det, fordi de havde stanget og tabt. Det er én han, der får alle hunnerne at parre sig med. Jeg vil gerne være en impala-hun, fordi de ser så søde ud. Vi så også en spyttende kobra, og for første gang i ferien så vi en leopard, den stod i venstre vejkant, far troede først, det var en løve. Vi kørte hjem, det er malaria-pille-dag idag.

Dag 10

Vi stop op som vi plejede, pakkede teltet sammen og spiste morgenmad. Idag skulle vi køre til Lake Natron, vejen derud var rigtig bumpet og støvet. På camping-pladsen boede en lille dreng, og han irriterede mig, mor sagde, jeg skulle lege, at han var Oliver. Han fulgte hele tiden efter mig. Bagefter kørte vi hen til en flod, hvor vi gik op til et vandfald, hvor vi alle tog et brusebad i vandfaldet. Det var en kort badetur. Vi skulle lave tomatsuppe, den lavede vi i mørke, og så gik vi i seng.

Dag 11

Vi stod tidligt op i dag, for vi skulle ud for at se flamingoer. Vi kørte så langt, vi kunne, mor og Aske blev ved bilen, vi andre gik først den ene vej, og så den anden vej. Det vi fire gik i, var splat-ler, men vi kom da ud til dem [flamingoerne]. Theis tog en film med flamingoer i baggrunden, rystet men sej. Jeg havde set et skelet på vej ud til flamingoerne, på vej tilbage så vi det igen, og Japhet fortalte, at sidste år døde mange køer på grund af, at der ikke var græs nok. Vi kørte hjem og spiste morgenmad. Det var rejsedag, vi skulle til Karatu. På vej hertil kørte vi op ad et kæmpebjerg, og vi så skolebørn, der holdt frikvarter. Vi gik ud af bilen for at se på udsigten, og vi så minen [i nærheden af campingpladsen, hvor vi havde overnattet de forrige nætter]. Vi skulle spise på en net-café, men den var brændt, derfor gik vi på en anden restaurant. Forretten var god suppe, og jeg fik Theis'. Men hovedretten kunne jeg ikke lide, så den fik far. Vi gik hjem i mørke og gik i seng.

Dag 12

Vi stod ikke op, som vi plejede, og i dag irriterede jeg Theis og Aske med min dårlige sangstemme, bagefter vækkede vi mor og far. Morgenmad idag var mango og appelsin. Vi gik hen for at købe et kort til Olivers fødselsdag, men det kommer nok lidt for sent. Vi drak sodavand, mens vi skrev brevet til Oliver, men da Aske blev hjemme, fik han ingen sodavand. Vi kørte til Gibb's Farm og spiste frokost. De har en rigtig smuk have.og meget kaffe, men også alle mulige andre grøntsager, også gulerødder. Aske og jeg fik lov til at hive en op hver, vi spiste dem efter at de var blevet vasket. Frokosten var buffet, og maden var rigtig god, jeg kunne bedst lide agurkesuppen, jeg hentede fire portioner. Senere købte vi ind, i supermarkedet var der næsten ingenting.

Dag 13

I dag er det mors fødselsdag. Vi pakkede sammen, for i dag skulle vi til Ngorongoro. Til morgenmad fik vi chapati og te, jeg fik også banansuppe, men den kunne jeg ikke lide, så den fik far. Videre til Ngorongoro, det var en lang tur, før vi kom ned i krateret. Vi så elefanter, thompson-gazeller, flodheste rigtig tæt på, hyæner og alle mulige forskellige hjorte. Og for første gang så vi løver. Vi stoppede og så på en skrænt, der lå to løver, den ene af dem gik hen imod os. Japhet startede bilen og kørte lidt, så løven lagde sig ved den anden vejside. Lidt efter kom den anden løve og lagde sig ved siden af den første løve. Så kom endnu en løve, og endnu én. Og sidst kom en han-løve. De sidste tre lagde sig op ad bilen, så vi ikke kunne køre. Til sidst blev Aske træt af at kigge på dem, og sagde: "Dumme løver, gå jeres vej, vi vil ikke se på jer." Vi kørte lidt frem og tilbage, så han-løven flyttede sig, og vi kørte videre. Vi så også næsehorn, en hun og en unge. Far havde aldrig set en unge. Vi fandt næsehornene ved at køre hen til de andre turister. Alle og enhver ved, at når der er mange turister, så er der også et sjældent dyr. Så kørte vi op på kraterkanten og slog teltet op. Japhet kom med popkorn, som han havde lavet. Og vi skulle have suppe. Alle andre her har stole, undtagen os, så det er surt for os. Japhet kom med stole, så nu skal vi også sidde ned og spise.

Dag 14

I dag er det min fødselsdag. I morges sang min familie fødselsdagssang for mig. Aske og jeg startede med at lege sovepose-orm. Aske havde tisset i soveposen. Fødselsdagsmorgenmaden var æg og peanutbutter-mad og vandmelon, jeg spiste to æg, far spiste begge mine blommer, pandekager med sukker. Det var rejsedag, så teltet skulle slås sammen, det gjorde Theis, Aske og jeg. Først var vi ud og se at de havde gravet i klipperne og fundet skeletter fra for flere millioner år siden. Det vil vise sig, at de mennesker, de havde fundet rester af, var abe-agtige. Nogle hoveder var næsten helt aber, andre havde blot en rynke i panden. De havde også fundet sten, der var lavet til våben. Fordi det var min fødselsdag, så fik jeg lov til at vælge en fødselsdagsgave, en halskæde og et armbånd. Bagefter kørte vi til Lake Ndutu, græsset var guligt og der var mange grant's- og thompson-gazeller.

Dag 15

I morges pakkede vi teltet sammen og satte det op igen, fordi vi besluttede at blive her. I dag skulle vi på safari. Morgenmad var brød, margarine, æg og appelsin. Om formiddagen kørte vi lidt rundt og så på dyr. Vi spiste frokost på et luksushotel, der var så smukt, for det var bygget omkring en vulkan-sten. Frokosten var god, pasta, hvor man selv måtte bestemme, hvad der skulle på, og dessert. På hotellet boede murmeldyr. Vi kunne ikke bade dér, for alle værelserne var optaget. På vej væk fra hotellet mødte vi nogen, der så efter en leopard. Så kørte de andre turister, og så kørte vi lidt fremad, mor troede hun så leoparden, men det var en gammel olietønde, så kørte vi frem igen, men så fik jeg øje på leoparden. Da vi havde set på leoparden længe nok, så så vi en løve i græsset. Der var en million milliard gnuer og zebraer tilsammen. Løven lå og ventede på, at der skulle komme en gnu eller zebra, den kunne æde. Først kunne jeg ikke se løven, vi vidste, at der var en løve, for zebraerne stod rundt om træet og gloede på den. Zebraer kan lugte løver.

Dag 16

I dag stod vi op før solen, fordi vi ville se løverne jage, men vi så ingen løver, men mange gnuer. Vi kørte hjem til camping-pladsen, hvor vi spiste morgenmad, havregrød og æg, Askes æg faldt på gulvet, men jeg ville ikke have æg, så Aske fik mit. Vi fik også vandmelon. Pakkede teltet og kørte, vi så nogle mennesker, der havde set en løve, så så vi en løvemor, der kravlede op i et træ, lidt efter kravlede løvemor ned og bagefter kom en unge ned fra træet, som gik hen til sin mor. Lidt efter så vi en løvehan, så nu har vi set en hel løve-familie, og så kørte vi. I dag skulle vi sove på hotel, først prøvede vi det ene hotel, der var beskidt, det næste var for mørkt, det sidste er hyggeligt, og hedder "Juletræshotellet". Det er et lidt skægt navn, for hotellet er hvidt og ikke grønt. På hotellet drak vi en sodavand sammen med Japhet, så gik vi i bad, jeg havde ikke været i bad længe, ikke siden dag 11. Derefter gik vi i byen og spiste, jeg fik kylling og chips. Og så hjem i seng.