Lea's dagbog 10. juni 2006 - Dag 19-28

Billedshows

Baggrundsinformation

Denne side blev sidst opdateret 2007.11.21

Dag 19

I dag var vi igen i byen, vi skulle lede efter nogle forskellige ting, vi ledte efter film, men skulle ikke på computercafé. Bagefter fik vi is eller milkshake, og vi købte popcorn med hjem. Hjemme skrev Theis invitationer, mens vi spiste popcorn. Så kom hende, der skulle flette mit hår. Jeg gik med hende op på hotellet, så gik hun i gang. Først gjorde det ikke ondt, senere gjorde det. Da jeg var næsten færdig, kom mor og Aske, mor sagde, jeg så smuk ud. Så gik vi ned, far syntes også, jeg så smuk ud. Så kom Japhet, men jeg ved ikke, hvad han sagde, for han talte et andet sprog.

Lucky var også med i bilen, han sad på forsædet, men kravlede om på midtersædet til Aske og mig. Vi skulle have mad med det samme, vi kom til Lucky's hjem. Efter maden klatrede vi på vulkansten. Bagefter tog vi ud at bade. Vi kørte et stykke tid, før vi nåede derud. Vi mødte også nogle børn, der sagde "God morning".

Derude gik jeg først i vandet med sandaler og tøj, derefter fandt jeg et godt sted på en sten, hvor jeg tog badetøj på, og så gik jeg helt ned i vandet. Først var det lidt koldt, bagefter var det dejligt. Vi så solen gå ned, det var rimeligt pænt, vi tog et billede af det.

Bagefter kørte vi alle på en restaurant og spiste aftensmad. Og så hjem i seng.

Dag 20

I dag stod vi tidligt op, fordi vi skulle rejse. Vi skulle finde et andet sted at sove, et gæstehus. Vi gik ned for at spise morgenmad, i dag var der ikke vandmelon, og papayaen var splattet og bananerne var brune. Senere kom der andre papayaer, som far syntes smagte godt.

Pakkede det sidste og kom det i bilen. Vi kørte og kom til et gæstehus. Vi kørte hen for at bytte nogle tomme sodavand til fyldte, vi så også nogle små cola'er [20 cl], jeg og Theis og Aske fik nogle små chokolader, men jeg så ikke af hvem. Så gik vi ind i bilen, de andre havde også fået. Så kørte vi videre til der, hvor vi skulle spise frokost, dér fik jeg en af de små cola'er. Aske sagde, at den lille cola var fed.

Efter frokost besøgte vi fars gamle arbejde. Vi så en elev sidde uden for og arbejde. Jeg gad ikke se skolen, så jeg gik hen til bilen. Da far og mor var færdige med at se på skolen, så kørte vi hjem og drak sodavand. Vi hentede aftensmad i en restaurant, da vi kom hjem, var Theis gået i seng.

Far havde lovet at fortælle godnathistorie, men jeg faldt i søvn inden.

Dag 21

Far og Japhet kørte i bilen efter morgenmad. Da jeg vågnede, spurgte mor, hvor de var. Morgenmad var mango, appelsin, brød og margarine.

Efter morgenmaden gik vi en tur op til en fin høj. Mor syntes ikke, det var en god idé med mobilmaster. Der var to master, og de var i gang med den tredje. Far mødte sin gamle ven Fau. Da far og Fau havde talt sammen, gik vi videre. For 12 år siden har far + mor + Theis set en fin sten med huller i, den prøvede vi at finde, men mor og jeg gad ikke længere og fandt en sten med lidt skygge. Dér gik jeg i gang med at lave en halskæde af græs og blade. Aske blev ved med at spørge, hvornår vi skulle videre, mor sagde, han skulle holde kæft. Far gik op på bakken igen. Imens fandt Aske en sisalplante og fik et stykke blad af.

På vej hjem fandt jeg en pind og sagde, at jeg var 7.600 milliarder år gammel og fra en anden planet, det var vigtigt at rejse fra planeten, fordi man kun kunne leve der 700 millioner år ad gangen.

Så mødte far endnu en af sine gamle venner, han gik med hjem og drak en sodavand. Bagefter spillede Aske og jeg 2 - 3 og 4 på stribe.

Bagefter gik far og mor og jeg hen for at betale [for brug af gæstehuset], vi gik også på en lille bitte computercafé.

På vejen tilbage gik vi i vore egne fodspor. Bagefter kørte vi over til ham, der havde været vores gæst og drak kaffe og spiste kiks. Imens arbejdede hans børn, en lavede mad, en vandede og en vaskede.

Bagefter kørte vi ud og spiste aftensmad, og hjem i seng.

Dag 22

Vi skulle tidligt op. fordi vi skulle køre. Vi kørte længe, før vi kom til en færge. Ved færgen købte Japhet sukkerrør, desværre kunne vi ikke rigtigt lide det. Vi så ud over vandet, men det var kun en kort færgetur.

Derefter kørte vi et par timer, før vi kom dertil, hvor vi skulle sejle med speedbåd. Mig og mor og Theis og Japhet kørte ud for at købe ind til turen, vi købte grøntsager og frugt. Vi var helt omringede, mens vi købte ind. Ham, der solgte, var hvid neger, altså albino. Han var ikke meget for at tale engelsk, så alle grinede meget og vi betalte mange gange. Hjemme [ved anlægsstedet] havde Aske plukket nogle siv. Lidt efter gik vi ned i båden, det ville tage en time. Aske og jeg sad forrest og blev ikke våde, der var også en parkmand med gevær. Vi så krokodiller på vejen, nogle af dem var rimeligt store.

Da vi kom til stedet, gik vi i gang med at lave kartoffelsuppen, det tog lang tid. Japhet kunne også lide suppen.

Far læste "Det er vist ganske vist" fra "H.C. Anderledes" [af Rune T. Kidde]. Og så faldt jeg i søvn.

Dag 23

I dag vågnede vi først efter, at far var gået ud for at lave morgenmad. Jeg lagde mig i fars sovepose. Da morgenmaden var færdig, gik vi derover. Mangoen var hård, men ananasen var rigtig god.

Efter et stykke tid skulle vi på safari, hvor vi gik. Vi havde en parkmand med gevær med, hvis elefanterne skulle angribe, men vi så kun elefantfodspor og væltede træer, som var væltet af elefanter. Vi klatrede op til en hytte i et træ, hvor to trin var i stykker, men det var faktisk en fin hytte. Vi så et hjortedyr, en sitatunga, der havde kradset sig op ad et træ, lidt senere så vi dyret. Far, Aske og jeg prøvede at komme tæt på, men det løb sin vej, inden vi nåede derop. Men bagefter så vi et til og et til, lige til jeg havde set fem. Aske kom rigtig tæt på et, fordi han var forrest.

På vej hjem så vi nogle flotte sommerfugle. Hjemme igen gik vi børn ind i hytten, mens far og mor så en sitatunga og en kenge [kæmpefirben]. Så kom der vandmelon. Mor sagde, at vi skulle skrive dagbog, men Aske og jeg gik ned til vandet og byggede et soppested. Vi nåede ikke at soppe i det. Bagefter gik Aske og jeg og mor ind for at lave aftensmad, vi skulle have pasta og tomatgrød, det tog lidt lang tid, men det smagte faktisk rimeligt godt.

Da vi havde spist op, gik vi ud for at sætte gang i bålet. Far ville bage majsbollebrød, men det smagte ikke særligt godt.

I dag skulle jeg skrive tre sider i dagbogen, og så gik vi i seng. God nat, Dagbog.

Dag 24

Mig, Theis og Aske sov i dobbeltsengen. Da vi vågnede, gik jeg over til far og Aske til mor. Lidt efter gik vi over og lavede morgenmad, god ananas igen.

Mig og Aske gik ud til bålet, men vi kunne ikke lave ild, så kom Theis og han kunne lave ild.

Vi gik en tur til et andet hotel, der fik vi sodavand, for det havde vi nemlig ikke fået. Der kom en mand og spurgte, om vi ville se en stor fisk, det ville vi. Den vejede 69 kg og fra hoved til hale var den lige så lang som damen, der havde været med ude for at fange fisken, de havde også fanget en lille fisk. Vi fik et stykke med hjem. Japhet stegte det, og det smagte rigtigt godt.

Lidt efter kom vores båd. Da alle havde fået redningsvest på, sejlede vi. På vejen så vi krokodiller på hver en ø, en af dem var meget tyk. Vi sagde farvel til mændene og pakkede bilen og kørte. Vi fandt et hotel med wc på værelset. Da vi børstede tænder, sagde Theis, at vores wc havde bræt, og så sagde mor "blærerøv". Far læste "Blæselampen", den var rimeligt sjov.

Dag 25

Vi spiste morgenmad på hotellet. I dag fik vi en tallerken med smør og syltetøj på i stedet for en bøtte. Vi pakkede bilen, efter først at have ventet på Japhet.

Vi kørte i bilen hele dagen. Da det var blevet mørkt, fandt vi først et hotel, der var lukket, så et hvor alt var optaget, et hotel med kun ét værelse, og til sidst hvor der var værelser, det var lidt klamt. Jeg sov sammen med far i hans seng.

Dag 26

Vi vågnede, fordi bilerne larmede og lugtede. Der var ingen morgenmad på hotellet, så vi kørte til et hotel ved stranden, hvor vi spiste morgenmad. Der var også en campingplads, der kørte vi hen. Der var rigtig mange telte, så gik vi ned til stranden. Mor, Aske og jeg til Strand 1, og far og Theis til Strand 2. Der kom en mand og fortalte, at der senere ville komme 50, så der ville ikke være plads til os. Men der var også et gæstehus, hvor der var plads. Først købte vi ind, derefter gik vi på stranden. Det var sjovt, vi rullede os i sandet, der var varmt. Jeg prøvede at fange mor med sand.

På vej hjem gik mor og jeg forrest og jeg talte om sodavand. Da vi kom hjem, lavede vi mad, frikadeller, sovs og kartofler, det smagte godt, efter maden læste far "Grummelyden".

Dag 27

Vi stod op og spiste morgenmad. I dag var der nutella på bordet, for første gang i Tanzania. Efter morgenmaden gik vi på stranden, far blev hjemme, for han skulle skrive dagbog. Da far endelig kom, så gik far, Aske og jeg ned for at se på fisk, nogle af dem var kæmpestore. Så gik vi hjem, på vejen kunne jeg mærke, at jeg var solskoldet på ryggen. Jeg fik aftersun på.

Så lavede vi mad og bar det op på udsigtspunktet. På vej ned så jeg en flagermus sidde på en sten. Da den fløj, lignede den en ugle. Da vi skulle sove, gjorde det ondt.

Dag 28

I dag gik vi til stranden inden morgenmad, fordi vi ville bade uden at få sol. Far kom lidt senere, men da han ville smide mig i vandet, så far blev totalt våd.

I dag var der også nutella. Efter et stykke tid kørte vi ud for at købe ind. Mor og jeg havde aftalt, at mens far og Japhet var på markedet, så læste mor "Kejserens nye kluns". Men det tog så lang tid for far og Japhet på markedet, derfor læste jeg en side i "Prinsessen på tærten", det syntes mor var rigtigt flot. Så kørte vi hjem og drak sodavand. lidt efter gik Japhet og mor i gang med at lave mad. Maden skal spises på udsigtshøjen. Efter maden skal vi svømme lidt, inden vi skal i seng.