Theis's dagbog 1. september 2006 - Dag 64-82

Billedshows

Baggrundsinformation

Denne side blev sidst opdateret 2008.01.16

Dag 64

I dag stod vi op og spiste morgenmad og gik en tur i byen Jambiani for at få nogle klipklapper til Aske og mig. Da vi var kommet hjem, kom der én og solgte os nogle samosaer, som ikke var så gode, men hvad kan man forvente for 25 øre. Så spillede vi canasta. Hen på aftenen bestilte vi aftensmad og spiste den.

Dag 65

I dag stop vi op og gik i Det Indiske Ocean, som var koldt, så vi gik op og spiste morgenmad og tilbage igen og spillede kort til frokost, hvor vi bestilte burgere til alle undtagen mor. De kom dog med en ekstra. Efter frokost spillede vi kort igen. Efter aftensmad spillede vi kort og spiste vores piller.

Dag 66

I dag er vores sidste dag på Zanzibar, så vi startede den med at gå i vandet og det var koldt som igår. Til morgenmad havde de lavet buffet. Efter morgenmaden gik vi tilbage til hytten og pakkede sammen og stillede os ud og ventede på taxaen. Da vi havde ventet mere end en halv time, vædede jeg en sodavand med mor om at den ikke ville komme inden for 25 minutter og jeg vandt. Taxaen kørte os først til politistationen, hvor vi anmeldte tyveriet, så til Stone Town, hvor vi tog en færge til Dar es Salaam. I Dar havde vi valgt at sove på Safari Inn igen og der spiste vi også.

Dag 67

I dag spiste vi morgenmad på hotellet. Efter det kom Japhet og vi tog væk fra Dar mod Iringa. Vi kørte det sidste stykke langs en flod i et fantastisk bjerglandskab. I Iringa fandt vi et hotel som resten af byen bar præg af at være gået i stå for over 15 år siden. Vi gik en tur og så på byen. Da vi kom tilbage til hotellet, spiste vi en ringe aftensmad og gik ind på værelset og skrev dagbøger.

Dag 68

I dag er det min fødselsdag, hurra!!! Så efter morgenmaden tog vi til Isimila og så en masse jordsøjler, som der var lavet af regn. Vi så også en masse stenredskaber, som var op til 100.000 år gamle, nogle steder var alle stenene redskaber. Da vi kom tilbage til Iringa, spiste vi frokost på Lulu's Café, det var meningen, vi skulle have is, men de havde ingen strøm. På vej hjem købte vi lidt ind. Da vi kom tilbage til hotellet, spillede vi kort. Efter jeg havde vundet, gik vi ned til en hyggelig restaurant, der hedder Hasti Tasti Too.

Dag 69

I dag spiste vi morgenmad, købte ind og tog afsted til Ruaha National Park. Vi stoppede ved en campingplads, der hedder Chogela, den er 0,1 km² stor, slog vores telt op, gik en tur i haven, for ham, der ejede det, er selvforsynende. Så spillede vi kort til vi skulle spise.

Dag 70

I dag stod vi tidligt op og fik morgenmad og en madkurv til frokost og så tog vi ind i Ruaha National Park, Tanzanias næststørste nationalpark, og den nationalpark med den største elefantbestand i verden, ca. 12.000. I parken kørte vi langs en flod, hvor vi så greater kudu, impalaer, perlehøns, giraffer, elefanter og andre dyr. Vi så også løver, endda nogle, der spiste en giraf. Til sidst kørte vi hjem og fik aftensmad. Efter maden gav Japhet os sin og sine forfædres livshistorie.

Dag 71

I dag spiste vi morgenmad. Efter maden købte mor en kurv og så kørte vi tilbage til Iringa. I Iringa valgte vi at sove på det samme hotel som før. Så tog vi en tur ind til markedet for at se på kurve. På vejen kiggede vi efter internetcafeer, men de havde alle sammen lukket. På markedet kunne vi ikke finde nogle pæne kurve, så vi købte kiks og bolsjer. Turen blev sluttet af med at vi gik ind på Lulu's Café og spiste is. Da vi kom tilbage til hotellet, spillede vi kort og da vi blev sultne, gik vi ned på Hasti Tasti Too. På vejen så vi et bryllupsoptog. Da vi kom hjem og gik i seng, opdagede vi, at brylluppet blev holdt på hotellet.

Dag 72

I dag tog vi til Dodoma, Tanzanias hovedstad. Området udenom er sand, buske, græstotter og baobabber, rødt og fattigt. I byen fandt vi "Nice Guesthouse" og lejede to værelser her. Så gik vi en tur i byen, hvor vi fik frokost, gik på internet-café, hævede penge i banken, så parlamentsbygningen (kun udefra), togstationen og et monument for Tanzanias første præsident, og vi fik aftensmad og dessert. Da vi kom tilbage, mente vi, at vi havde set det meste af byen og at vi derfor godt køre i morgen tidlig.

Dag 73

I dag tog vi fra Dodoma klokken syv uden morgenmad. Landskabet skiftede hurtigt til noget, der var mere opdyrket. På et tidspunkt drejede vi fra og spiste noget mad og opdagede, at de havde en flaske med "kulør". Vi fik at vide, at hende, der ejede stedet, havde en datter i Danmark, som havde givet hende den. Efter det kørte vi videre på den dårlige vej. Ved aftenstid gjorde vi holdt i Korogwe på "White Parot Motel", som har udstyret deres værelser med altan, fjernsyn, køleskab, ventilator, telefon, seng og aircondition og andet. Her spiste vi også.

Dag 74

I dag spiste vi morgenmad på motellet og kørte op i Usambara Mountains, hvor der er meget frodigt, fordi der er så meget vand, som havde lavet et vandfald og en flod. Japhet sagde, at det er det største vandfald. Floden var opdyrket på begge bredder og et stykke op ad de stejle sider. Så tog vi videre til Lushoto. Her fandt vi Rosminian Hostel, som vi syntes er OK. Uheldigvis er den ene af sengene utroligt dårlig. Så tog vi ned til et turist-center og fik arrangeret en tur i morgen. Så tog vi ned og fik frokost på Irente Farm og bagefter tog vi en Irente View Point, hvor vi kunne se "det hele", som Japhet sagde, bortset fra Kilimanjaro, fordi det er overskyet.

Dag 75

I dag tog vi med guide ned og se på vandfald, han var god til at se kamæleoner. Én af dem, han fandt, tog et spring fra fars hånd til mors T-shirt, og så måtte Aske få en. Så spiste vi frokost, som vi havde taget med fra Irente Farm. Mens vi spiste, fandt vi kamæleoner og tog billeder af dem. Så tog vi ned til en tovbane, som tyskerne havde lavet til at få træ ned fra bjergene. Så tog vi hjem og fik aftensmad. Til maden fik jeg en fanta med tilhørende tandbørste i, så det jokede vi med resten af den aften, lige indtil Aske smed sin klipklap op på en busk og så skulle der noget af en redningsaktion til at få den ned.

Dag 76

I dag tog vi herfra til Arusha. På vejen håbede vi at se tovbanen, men det kunne vi ikke, fordi det var overskyet. Vi håbede at se Kilimanjaro, men det var stadig overskyet. Og vi prøvede at ringe til nogle danskere, men det virkede ikke. Så kørte vi ind på TCDC [Training Centre for Development Co-operation - Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsescenter ved Usa River] og fik frokost. Japhet viste os et hotel i Arusha. Så gik vi en tur i byen og fik købt nogle ting. Da vi kom tilbage, kom Geert og vi tog en soda, mens vi hørte hvor varmt, det er i Danmark, og han opdaterede os om, hvad der skete rundt om i verden. Til sidst gik vi ned og spiste pizza.

Dag 77

I dag tog vi fra Arusha til Serengeti. På vejen stoppede vi i Karatu og fik frokost. Efter det tog vi op til Ngorongoro og videre ned til Serengeti, hvor der var lidt varmere. Her så vi en masse dyr, blandt andet seks løveunger, som legede i græsset. Her blev vi og så på dem, indtil der var for mange andre turister. Så tog vi 100 meter videre og så to hunløver ligge i græsset, men det var ved at blive aften, så vi skulle skynde os til campingpladsen, hvor vi slog vores telt op og lavede mad og spiste den. Da vi gik i seng, kunne vi ordentlig høre nogle hollændere spise og lugte deres barbecue-dressing.

Dag 78

I dag stod vi op efter de fleste andre, spiste en smule morgenmad og tog ud på denne feries sidste safari. Vi så to løver, og halvtreds meter længere væk var der fire impalaer, og ellers det sædvanlige. Turen endte, da vi kom til Kijereshi Tented Camp, der ligger et stykke uden for parken. Her har mor og far en gang holdt jul. Så gik vi i poolen og så på bavianerne, der gik forbi. Efter det spillede vi kort til vi skulle spise. Efter maden lærte vi Japhet at spille canasta.

Dag 79

I dag stod vi op og spiste morgenmad. Så kørte vi op til grænsen til Kenya og drak en sodavand, mens vi prøvede at komme over. Efter to timer kom vi over grænsen til det sydvestlige Kenya, som er meget grønt og rigt. Så kørte vi til Kisii (en eller anden by), på vejen fik vi en sjov oplevelse med stejle, ubeskiltede bump.

Dag 80

I dag tog vi til Nairobi, Kenyas hovedstad. På vejen stoppede vi ved en te-mark. Ved middagstid ankom vi til Nairobi centrum, og så begyndte vores jagt efter et sted at sove, en jagt der blev lidt forsinket af mylderet, så ved aftenstid fik vi fundet et sted. Mor og far ville betale, og så gik vi ind i restauranten ved siden af og spiste aftensmad.

Dag 81

I dag tog vi til Karen Blixens hus og fik en rundvisning, og så tog vi på et girafcenter, hvor vi fodrede giraffer (ikk' mig). Men der var for mange tursiter, så vi gik igen. Vi tog ind til byen og fik en grill-kylling, for det havde Aske ønsket sig. Vi havde besluttet, at det skulle være take-away, så Japhet måtte køre en omvej, mens vi fik det lavet. Til aften tog vi til Carnivore Restaurant, hvor vi spiste, indtil vi tog et flag, vi havde på bordet, ned. Vi fik lam, gris, ko, struds, camel og krokodille. Kamelen var sej, men ellers var det godt.

Dag 82

I dag gav vi Japhet vores sidste penge, og så tog vi til lufthavnen og sagde farvel til Japhet. Vi stillede os i kø og på to timer nåede vi at blive tjekket for våben tre gange og pas et par gange. Til sidst kom vi dog ind i flyet, hvor de viste de samme film fire gange. Efter otte timer landede vi i London, blev tjekket, mødte en af min mors venner, og fik købt lidt ind og steg ombord på flyet til København. I København manglede vi to tasker, som vi fik næste dag.